EFZG Tips & Tricks

[ToolDay] Platno poslovnog modela


David Rey Hudeček
18/11/2018
Vrijeme čitanja: 3 min

Imaš ideju, a ni sam ne znaš odakle krenuti… Želiš sastaviti nešto u word, nešto u excelu, imaš neka saznanja o potencijalnim korisnicima, ali ne znaš razdvojiti bitno od nebitnog? Ne brini, zato imaš jedan cool alat, koji koriste sva suvremena poduzeća, platno poslovnog modela (eng. Business Model Canvas).

Što je BMC?

BMC je još jedan iz domene upravljačko-poduzetničkih alata koji ti pomaže na slikovit način vizualizirati ideju i postaviti prava pitanja na koja moraš naći odgovore. BMC je najlakše opisati kao skupinu priča koje opisuju kako poduzeće isporučuje vrijednost (proizvod/uslugu) i kako dolazi do novca.

Kako izgleda BMC?

BMC je sastavljen od devet elemenata koji su međusobno povezani i zajednički opisuju procese u poduzeću. U nastavku imaš jedan vizualni primjer BMC-a. 


1. Segment kupaca

Prvo krećeš od segmenta kupaca. Zapitaj se tko su ti kupci kojima bi prodavao svoju ideju? Konkretnije, zapitaj se koji su najveći problemi i izazovi koji njih muče, te što trenutačno koriste kako bi riješili svoje probleme i nadvladali svoje izazove. Moraš razgovarati s ljudima kako bi to saznao! Odgovori se ne nalaze u tvojoj glavi i nikad ne kreći rješavati probleme iz svoje perspektive i iz svojih pretpostavki jer je to najčešći način kako poduzeća brzo propadaju.

2. Prijedlog vrijednosti

Ovdje moraš dobro opisati svoj proizvod/uslugu, odnosno pojasniti, koje sve vrijednost tvoje rješenje isporučuje krajnjim kupcima, koji problem rješava i koje beneficije isporučuje. Pazi, prvenstveno moraš razmišljati na način da želiš rješavati neki problem, a tek onda ubacivati neke cool značajke koje bi iskustvo korištenja učinile
zabavnim.

3. Odnosi s kupcima

Pokušaj razmisliti, kako ćeš komunicirati s kupcima, odnosno kako ćeš zadržavati postojeće i privlačiti nove kupce? Hoće li to biti stvaranje nekakve zajednice na društvenim mrežama, neka vrsta bloga, informativno savjetodavni newsletteri i sl. Moraš razmisliti i ispitati, kakav način komunikacije vole tvoji kupci i njemu se prilagoditi.

4. Kanali distribucije

Kanali opisuju sve dodirne točke u kojima se kupci susreću s tvojim proizvodom/uslugom. Dakle, moraš odgovoriti koji su to kanali putem kojih možeš informirati svoje kupce o nečemu, povećati svijest, unaprijediti neki proces (recimo informiranje prije kupovine i ispitivanje zadovoljstva nakon kupovine) i sl. Preporučam ti detaljnije pogledati tool 'mapiranje iskustva korisnika', na našem blogu.

5. Izvori prihoda

Moraš razmisliti koji bi ti model naplate bio najbolji za ono što nudiš, moraš odgovoriti i na pitanje, kako ćeš formirati cijenu i koji će ti sve biti izvori prihoda? Bilo bi dobro da si u ovoj fazi već dobrano istražio tržište i konkurenciju, kako bi spoznao gdje su tvoje prednosti u odnosu na njih.

6. Ključne aktivnosti

Zanima te u čemu moraš postati ekspert kako bi tvoj prijedlog vrijednosti (proizvod/usluga) na najbolji mogući način rješavao probleme krajnjih kupaca. Uber tako kao jednu od ključnih aktivnosti ima programiranje, jer je tehnološka platforma njihov ključan resurs kojeg moraju kontinuirano održavati.

7. Ključni resursi

Zapitaj se bez kojeg resursa tvoj proizvod/usluga ne bi mogao funkcionirati? Je li to neki fizički resurs, intelektualni i sl.? Da se nastavim na prethodni primjer… Ako u Uberu za ključnu aktivnost imaju programiranje, ključni resurs će im biti ljudi (programeri) ili možda kod koji se koristi u platformi (ne nužno ovim redosljedom). Povezano: [ToolDay] Mapiranje interesnih skupina

8. Ključni partneri

Razmisli, postoji li neki partner bez kojeg ne možeš? Razmisli također, postoji li neki ključni partner koji bi ti pomogao da postigneš skalabilnost i ponovljivost? Možda ti baš trebaju neki programeri ili su ti potrebna financijska sredstva pa trebaš investitora, ili ti možda treba nešto treće?

9. Struktura troškova

Zapitaj se što bi i u kojem postotku bili tvoji ključni troškovi? Koliko bi iznosili troškovi hladnog pogona? Na što odlazi najviše keša u poduzeću, i mogu li se troškovi potencijalno smanjiti? Zapamti, kada si odgovorio na sva pitanja, imaš zapravo hrpu hipoteza koje treba ispitati! Ti tražiš ponovljiv i skalabilan poslovni model. Sljedeći ponedjeljak ću ti pokazati kako da ispitaš sve te hipoteze koje si stavio na platno, a u nastavku ti dostavljam primjer korištenja BMC-a na LinkedInu.










Povezani postovi

Slobodni pad BDP-a Hrvatske

SUPER ŠTREBER | 3 MIN ČITANJA

Case study: Koji se vrag događa s cijenama goriva?

SUPER ŠTREBER | 3 MIN ČITANJA

[Poslovni modeli] Zašto su važni kanali distribucije?

EFZG Tips & Tricks | 3 MIN ČITANJA



Komentari