Smart Study

[ToolDay] Mapiranje interesnih skupina

David Rey Hudeček
11/11/2018
Vrijeme čitanja: 3 min

Dobro došao!  Zamisli vozača Ubera bez vozačke dozvole? Ne zvuči dobro. Kako ti ne bi bio ekonomist bez poznavanja osnovnih tools-a koji će ti trebati na studiju, a i na poslu, pripremili smo ti ToolDay kojim te častimo svakog ponedjeljka! Svaki razvoj ideje, projekta, proizvoda ili usluge mora imati glavu i rep. Potrebno je u startu dobro razmisliti o svim dionicima koji bi mogli imati direktan ili indirektan utjecaj u fazi razvoja. Upravo je zato, mapiranje interesnih skupina dobar i poželjan start.

Što je to?

Mapiranje interesnih skupina je vizualan prikaz različitih skupina koje na direktan ili indirektan način mogu utjecati na razvoj tvoje ideje (proizvod/uslugu). Vizualizacija ti pomaže na puno jednostavniji način povezati i analizirati uzročno-posljedične veze koje navedeni dionici imaju s tvojom idejom. Neovisno o tome u kojoj se industriji nalaziš i o tome što točno razvijaš, mapiranje interesnih skupina te potiče da razmisliš o svom timu, kupcima, partnerima tvoje organizacije, nadležnim institucijama i svim ostalim dionicima koji imaju dodirnih točaka s tvojom idejom.

Kako se izrađuje?

Ništa se ne može bez značajne domaće zadaće. Da bi napravio kvalitetnu mapu interesnih skupina moraš najprije napraviti opsežnu listu svih dionika, što je nemoguće bez istraživanja. Dobar dio vremena potrebno je uložiti u istraživanje, a danas ti za to treba

  • google i pametno pretraživanje pojmova (npr. Stakeholder map case studies, Stakeholder map example)
  • google scholar tražilica i tamo upiši iste pojmove

Posveti dobar dio vremena proučavajući metodologije koju su koristili razni istraživači čije radove čitaš. Kada pronađeš dionika za kojeg smatraš da je za tebe bitan, obavezno si postavi dva ključna pitanja: 1) Što mi činimo za njih? 2) Što oni čine za nas?   Odgovori na ova pitanja pomoći će ti pri utvrđivanju prioritetnih veza između svih dionika u sustavu. Da bi sortiranje dionika bilo lakše, mapa interesnih skupina sistematično je podijeljena na četiri dijela od kojih ćeš za svaki od njih dobiti konkretne primjere kako bi samostalno mogao izraditi svoju mapu. Želiš naučiti alate koje suvremena poduzeća koriste za rješavanje kompliciranih poslovnih situacija? Upiši radionicu - Design Thinking lab! U gornjem lijevom dijelu nalaze se dionici koje moraš zadovoljiti, odnosno dionici s visokom razinom utjecaja, ali malim interesom za tvoj proizvod/usluge su ti (regulatorne ili administrativne organizacije). U gornjem desnom dijelu, nalaze se dionici s kojima svakodnevno surađuješ i tvoj je zadatak učiniti ih sretnima, jer oni imaju visok stupanj utjecaja i visok interes. To su recimo investitori, upravni odbor ili recimo glavni sponzor nekog projekta. U donjem lijevom dijelu nalaze se dionici koje je dovoljno motriti jer nemaju niti utjecaja niti interesa za tvoje poslovne aktivnosti. To su recimo komplementarne usluge. U donjem desnom dijelu nalaze se dionici s manjim utjecajem, ali visokim interesom za tvoj proizvod/usluge. Njih je potrebno informirati i educirati. To su tvoji korisnici, odnosno potencijalni kupci i sl. Za kraj smo ti pripremili primjer jedne mape interesnih skupina, i nadamo se da će ti ovaj alat pomoći u budućnosti!

AirBnB – mapa interesnih skupina


AirBnB mora zadovoljavati određene kriterije regulatornih agencija na svjetskoj razini. Najvažniji dionici s najvećim interesom i utjecajem su investitori, ljudi koji iznajmljuju svoje nekretnine na platformi, ljudi koji razvijaju aplikaciju i drugi oglašivači na platformi koji predstavljaju dodatni izvor prihoda. AirBnB za dionike s malo utjecaja i interesa ima razne turističke agencije, te agencije za prodaju nekretnina, ali kroz kontinuiranu komunikaciju s tim dionicima moguće je doći do bitnih informacija vezanih za tržište kao što su očekivani trendovi cijena nekretnina u nadolazećem razdoblju. Dionici s manjom razinom utjecaja, ali s velikim interesom su krajnji korisnici, bez kojih tržište ne bi postojalo. Kontinuirano zadovoljavanje njihovih potreba i sakupljanje informacija nužno je za održivi rast ovakvog poslovnog modela. Uspjeh potvrđuju i brojke te je danas AirBnb jedan od najboljih i najpoznatijih start up-ova na svijetu s 3.100 zaposlenih i 2.6 milijardi dolara prihoda u 2017. godini. Danas si naučio nešto korisno. Prati ToolDay svakog ponedjeljka! Do čitanja. :)




Komentari